Demanem que l’HGC segueixi dins el sistema públic de salut


MOCIO DEL GRUP MUNICIPAL DE CONVERGÈNCIA PER INSTAR A LA GENERALITAT DE CATALUNYA QUE DEIXI SENSE EFECTE L’ACORD ADOPTAT D’EXCLOURE L’HOSPITAL GENERAL DE CATALUNYA DE LA XARXA PÚBLICA

ANTECEDENTS

1. L’accés a la salut ha de ser un dret i no un privilegi. Cal disposar d’un sistema d’atenció sanitària que permeti i aporti a la nostra ciutat i a les persones que hi vivim, equitat, qualitat i un accés adequat a les seves necessitats.

2. La salut pública és un valor social i de dret, i els santcugatencs i santcugatenques han de poder gaudir dels serveis públics que una ciutat com Sant Cugat necessita, des d’una atenció a la seva salut, propera, individualitzada i ràpida.

3. L’assistència sanitària pública a Sant Cugat compta amb tres centres d’atenció primària (CAP Sant Cugat, CAP Valldoreix i CAP Turó de Can Mates) i dos consultoris (La Floresta i Les Planes).

4. Amb l’entrada en servei el març de 2012 del tercer CAP, Sant Cugat va quedar dividida en tres àrees bàsiques de salut (ABS), cada una amb un CAP. Tots els ciutadans i ciutadanes amb targeta sanitària tenen un d’aquests CAP com a centre sanitari de referència.

5. En relació als hospitals de referència, Mútua de Terrassa és qui gestiona els serveis de Salut de Sant Cugat del Vallès.

6. El Servei Català de la Salut (Catsalut) i la companyia sanitària IDC Salut (Antiga CAPIO) van signar un Contracte de concertació de serveis. IDC Salut gestiona actualment 3 centres a Catalunya, que són l’Hospital General de Catalunya (Sant Cugat del Vallès), l’Hospital Universitari Sagrat Cor (Barcelona) i la Clínica del Vallès (Sabadell), i mitjançant el Contracte signat, els tres hospitals varen integrar-se a la xarxa pública del sistema sanitari, coneguda com a SISCAT. En aquest sentit, i en referència a l’Hospital General de Catalunya, això va suposar que un 18% dels total dels serveis que presta actualment aquest hospital quedessin dins el marc d’aquest Contracte.

7. El Contracte de Catsalut i IDC Salut per a la prestació de serveis d’atenció especialitzada d’aguts de suport a la xarxa pública del sistema sanitari és de 17.539.771 € anuals, malgrat que en l’actualitat no supera els 12 M€.

8. Aquest Contracte va suposar que, malgrat que l’hospital de referència pels santcugantecs i santcugantenques seguia sent la Mútua de Terrassa, el fet que hospitals com l’Hospital General de Catalunya i la Clínica del Vallès fossin prestadors de serveis públics, reduïa la llista d’espera de la pròpia Mútua de Terrassa i també de l’Hospital Parc Taulí de Sabadell, i per tant, d’una manera indirecta, beneficiava als nostres ciutadans.

9. El passat 22 de febrer es va decidir deixar fora de la xarxa pública del sistema sanitari els hospitals de la Clínica del Vallès i de l’Hospital General de Catalunya. Mentre que ja s’ha executat el de la Clínica del Vallès, serà el 31 de desembre de 2016 quan la sortida de la xarxa pública de l’Hospital General de Catalunya ha de ser efectiva.

ATESOS

1.- ATÈS QUE aquest fet suposa que l’Hospital General de Catalunya quedi fora de la xarxa pública del sistema sanitari de Catalunya.

2. ATÈS QUE l’any 2014, l’Hospital General de Catalunya va atendre 2.671 pacients de la sanitat pública, dels quals 636 van ser derivacions per a intervencions quirúrgiques en llista d’espera.

3. ATÈS QUE aquesta decisió afectarà a la llista d’espera dels hospitals Mútua de Terrassa i Parc Taulí.

4. ATÈS QUE aquesta decisió ja aplicada a la Clínica del Vallès ha comportat que, tot i que molts professionals han estat reubicats a la pública, hi ha hagut 40 persones amb contractes eventuals que s’han quedat sense feina.

5. ATÈS QUE aquesta mateixa situació podria passar a l’Hospital General de Catalunya, amb la conseqüent reducció de llocs de treball, ja que deixarà de prestar serveis que fins ara prestava, com ha manifestat la plantilla del propi Hospital.

6. ATÈS QUE l’Hospital General de Catalunya és avui un hospital universitari de referència amb indicadors d’excel·lència, com ara que per segona vegada el 100% dels estudiants de la UIC han aprovat el MIR.

7. ATÈS QUE l’Hospital General de Catalunya ha estat un actor necessari i complementari, des de fa anys, en les estratègies de reducció de les llistes d’espera en radioteràpia, angioplàsties, cirurgia cardíaca i per obrir llits d’UCI d’adults i pediàtrics o fer activitats addicionals.

8. ATÈS QUE s’havia considerat que l’àrea Sant Cugat-Rubí-Castellbisbal necessitava un nou hospital de referència pels malalts aguts, subaguts, convalescents i pal·liatius, que s’havia estudiat la possibilitat de fer servir espais lliures de l’Hospital General de Catalunya o la construcció del fallit Hospital Vicenç Ferrer.

9. ATÈS QUE cal cercar solucions perquè els santcugatencs i santcugatenques no hagin de desplaçar-se per poder rebre una atenció sanitària pública.

10. ATÈS QUE recentment l’alemanya Fresenius ha comprat el grup hospitalari QuironSalud, del que l’Hospital General de Catalunya en forma part.

11. ATÈS QUE la compra de l’Hospital General de Catalunya per part de Fresenius obre noves oportunitats ja que aquesta entitat presta servei públic a Catalunya des de fa anys en el sector de la diàlisi (Barcelona, Terrassa, L’Hospitalet, Granollers, Sant Joan Despí, Tarragona i Reus, entre d’altres).

12. ATÈS QUE l’alemanya Fresenius compta com a principal accionista amb una Fundació sense ànim de lucre, la Fundació Else Kröner-Fresenius-Stiftung, que té com a objectiu la investigació mèdica i el desenvolupament de projectes mèdico-humanitaris.

13. ATÈS QUE considerem que hi ha base suficient per reconsiderar la supressió de la concertació pública a l’Hospital General de Catalunya atès el greu impacte que això tindria a Sant Cugat,

En relació als antecedents, es proposa al ple l’adopció dels següents:

ACORDS

Primer.- Instar al Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya a deixar sense efecte l’acord aprovat, pel qual l’Hospital General de Catalunya sortirà el proper 31 de desembre la de la xarxa pública del sistema sanitari.

Segon.- Reivindicar el dret dels ciutadans i ciutadanes de Sant Cugat a tenir un hospital de referència i de proximitat.

Tercer.- Demanar al Departament de Salut que valori l’Hospital General de Catalunya com el possible i inexistent fins el moment centre sanitari públic de referència per a la ciutat, optant per l’ús dels espais buits del mateix hospital, així com del capital professional que té.

Quart.- Comunicar l’adopció d’aquests acords al Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, a l’Hospital General de Catalunya i a l’ICD Salut.

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

56STr1 * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.